Elke basisschool van VZW KOMO heeft 1 stemgerechtigde vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw. De algemene vergadering vergadert minstens éénmaal per jaar. Voor onze school is Walter Hendrickx het stemgerechtigd lid in de algemene vergadering van vzw KOMO.
Binnen de vzw zijn er 8 LOKALE BESTUURSCOMITES (LBC) actief. Elk LBC draagt de verantwoordelijkheid voor de haar toevertrouwde scholen.
Onze school maakt deel uit van het lokaal bestuurscomité KOMO-ZUID
De schoolraad is een formeel participatieorgaan. Ze bestaat uit vertegenwoordigers van: • ouders; • personeel; • lokale gemeenschap.
De schoolraad telt een gelijk aantal vertegenwoordigers per geleding. De schoolraad overlegt met het schoolbestuur. Ze kan het schoolbestuur ook schriftelijk adviseren. Indien nodig houdt de schoolraad je op de hoogte van haar standpunten en activiteiten en kan je in sommige gevallen ook consulteren. De schoolraad wordt om de 4 jaar opnieuw samengesteld. De schoolraad is samengesteld uit vertegenwoordigers aangeduid door en uit de onderliggende ouderraad en personeelsgeleding. De leden van de lokale gemeenschap worden vervolgens gekozen door de twee voornoemde geledingen.
Ouderraad
Ouders kunnen vertegenwoordigd worden in de ouderraad. Scholen moeten een ouderraad oprichten wanneer ten minste 10 procent van de ouders (minstens 3 ouders) erom vraagt.
De ouderraad kan op vraag van de schoolraad schriftelijk advies uitbrengen, maar ook uit eigen beweging het schoolbestuur adviseren. De ouderraad houdt je op de hoogte van haar standpunten en activiteiten. De ouderraad wordt jaarlijks opnieuw samengesteld. In onze school wordt de ouderraad samengesteld via rechtstreekse verkiezingen. Elke ouder kan zich kandidaat stellen bij het begin van elk schooljaar en mag stemmen.
Inge Buelens
Voorzitster
Kim Amsters
Secretaris
Marianne Weemaes
Penningmeester
CLB
De school werkt samen met het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB):
Het CLB heeft als opdracht om leerlingen te begeleiden op school en in de maatschappij. Die begeleiding situeert zich op vier domeinen: • het leren en studeren; • de onderwijsloopbaan; • de preventieve gezondheidszorg; • het psychisch en sociaal functioneren.